Pessoabett

Skrivet år: 2011-02-17 | Klockan: 13:03:44 i ämnet: Övrigt
Själv vet jag att det går mycket diskussioner om pessoabett. Ser man någon bild på en häst som har ett pessoabett så är det typ 5000 kommentarer, och nej kommentarerna innehåller inte annat än "Rid inte på det bettet, stackars häst!" :tired:

Jag anser faktist att det är upp till hästen om den tycker om det eller inte. För de flesta vad jag vet, känner ju om hästen trivs med det ett bett eller inte. Om inte annat så syns det så väl på hästar.

Japp, jag har provat på Nisse och jag har ett pessoabett. Men det använs inte pga att han inte trivdes med det. Det gick bättre om jag har delta och "hakrem". Men jag valde att inte rida på det för att Nisse tyckte bättre om pelhambettet.
Men därimot så känner jag vissa hästar som trivs riktigt bra med bettet. Vi hade en i stallet jag red pessoa på, han var jättefin i det.
Sen anser jag lite att ska man rida på pessoa måste man ha kunskap och inte rida för hårt med det. För det är ju att ganska skarpt bett eftersom när man tar i tygeln drar det i nacken, när hästen går ner med huvudet tycker jag man ska släppa efter. Så det är ju ett westernbett nästan haha. Fast personligen tycker jag att man ska ha minst en "hakrem" så det finns ett stopp, men gärna delta eller dubbeltyglar till. Har man det så blir det ju nästan som ett Pelhambett, så varför inte köpa ett sånt då? haha :P
Plus att många säger att pessoa är så dåligt bett, men de har inte provat det själva. Men det är ju upp till var och än vad man vill ha/prova för bett såklart!

Man jag använder mig iaf av Pelhambett när jag rider ut, och vanligt bett eller pelham med dubbla tyglar på ridbanan :D



Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med dig om det där, att man får göra som man vill. Har läst om en tjej som red med ett pessoa bett så att hästen blödde i munnen efter. Och hon skyllde på bettet. Men i ett sånt fall så kan man ju fatta själv att ryttaren ridit fel med detta bett!



Och sedan finns det ju en teori som säger att bettet i munnen trycks upp i gomen på hästen när man tar i tygeln.

Hur funkar det egentligen när bett ringen sitter löst, det skulle ju vara en helt annan sak om det var heljutna ringar liksom?!



Aja, tycker i alla fall att allt är lite kontigt, det finns inga speciella teorier om detta, inga vetrinärer, hästtandläkare som jag har varit hos har varnat om detta bett, och det kan man ju tycka att dem ska!



Rider ibland med pessoa bett på Zola, då hon funkar precis likadant i det som på ett vanligt tredelat.



Och om det är ett sånt djurplågeri varför inte förbjuda bettet? ;)

2011-02-23 | 20:55:03
URL: http://beeatrice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0