Blir så trött!

Skrivet år: 2010-10-26 | Klockan: 15:17:48 i ämnet: Frågor och svar
Jag ska säga att jag blir så trött på folk som klagar på starka bett, särkilt pelham. Det finns inga skarpa bett, det är handen som avgör!! Och om hästen trivs med det! 

Nisse har jag ridit med pelham nästan 3 år. Han har varken blivit mjukare elr starkare. Han går perfekt med bettet och trivs med det. Jag rider nu alltid med två tyglar tycker det är bekvämt och man kan sj bestämma med hästen hur mycket man ska ge och ta.

Rider jag med ett stångbett, så självklart ger man efter på handen när hästen sänker huvudet, det är det som inte gör bettet starkt! Sen finns det vissa som inte kan hantera "starka" bett.

Visst, det finns starka bett, det säger jag inget om. Självklart! Men det blir inte så starkt som folk tror om du är lätt i handen! :))

Nisse fungerar inte på tränsbett, han drar då. Han är en Varmblodig Travere och har gått på travet tills han blev 11. Han går bara och tuggar och stretar imot, jag kan rida med det, men absolut inte rida ut. Vänder han, då gör han det! Det kvittar vad jag än gör då..

Om jag sitter och drar och sliter och sågar så får han ju ont! Kanke sår i mungiperna och blodiga tänder. Jag vill inte ha en skadad häst elr mig sj skadad!

Okej?

Ni kan ju se skillnaden..
Gamla videosar xP

Pelhambett, med delta. (Kunde inte rida med två tyglar då)




Tränsbett.


Kommentarer
Postat av: malin

haha så jäkla typiskt såna där "experter". Ruffe red vi på hans körbett, ett sk postkandar. Det är skarpt det!

Du har helt rätt:det ÄR handen som avgör. DU vet vad som funkar på din häst. De andra kan vara tysta tycker jag.

Kram på dig gumman.:)

2010-10-26 | 15:28:47
Postat av: Jennie

Men hur gör du om du ska vara med på en dressyr tävlin någon gång då? då måste du ju ha vanligt bett:)

2010-11-03 | 21:50:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0