Basutrustningen för en ny häst

Skrivet år: 2011-05-25 | Klockan: 11:49:20 i ämnet: Stalldagbok

Godmorgon! Eller ja.. Snart eftermidda men ändå haha.
Ska skriva om vad jag tycker man ska ha för grejer när man skaffar sig sin första häst.

Vi leker med tanken om att du köper en häst som inte får med någon utrustning alls. En grimma och ett gimskaft får man med typ.

Själv skulle ja se till att det fanns ny grimma och grimskaft hemma. Minst 3-5 stycken iaf.
Minst ett regntäcke och två fleécetäcken.
Borstar av olika slag, som piggborste, rotborst(ar), mankam, mjuk borste etc.
Longerlina skulle finnas, repgrimma eller kapson att longera/gå ut o gå i.
"Apoteksaker", skulle finnas i stallet eller ha själv. Som lindor för ben, paddar, helosansalva eller annan uppmjukande salva, gasbindor, jodopax, febertemp, bomull, kompress, flugmedel, flugsalva etc.
Ett tränsbett med ett träns.

Det skulle nog vara det viktigaste för mig sålänge liksom. Sadel med tillbehör kan man ju köpa och prova ut när man redan fått hästen.

Nu glömde jag nog säkert något ganska viktigt haha :p Men kom gärna med förslag!

När syrran fick Nisse var jag med han hade inga saker med sig. Därför fixade vi alla saker till honom. Några av hans grejer var lånade och begagnade. Alla borstar var helt nya. Apoteksaker fanns i stallet. Grimmor köpte vi nya. Köpte ett nytt träns. Jag tror vi lånade en sadel men köpte en billig senare. Schabrak hade vi några, och så köpte vi några och fick. Nya täcken köpte vi. Övriga saker fick vi nog låna eller så fick vi, jag kommer inte riktigt ihåg.
Jo jag hade hästschampo som jag fick av andra som jag smetade på Nisse och duchade stackarn varje dag kommer jag ihåg haha :p


Longerlinan va lånad. Sadeln va lånad (tror jag) om det inte var Cissis. Schabraket var mitt, första jag köpte till honom *stolt* haha. Stigbyglar och stigläder var lånat. Sadelgjord var Cissis. Repgrimman var Lugges, tillhörde alltså Cissi så det var väl Nisses typ. Tränset va lånat. Bettet va lånat. Inspänningstyglarna var lånat från stallet. Ja, mycket av han saker va nog lånade då..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0