Underlag i boxen

Skrivet år: 2011-02-10 | Klockan: 22:52:57 i ämnet: Jag tipsar
Själv har jag mockat i spån, torv, kartong/tidningspapper och halm. Kommer skriva lite om vad jag tycker och vad jag vet om dessa. 123 vad jag tycker är lättast att mocka i:

1. Torv.
2. Spån.
3. Halm.
4. Tidningspapper/kartong.


Torv

Fördelar:

» Tycker det är lätt att mocka i, torven slingrar ner mellan grepen lätt.
» Dammar inte. Bra för hästar som har bronkit eller liknande.
» Suger upp lätt om man har tillräckligt mycket torv. Annars ser det ut som pölar med lite torvgegga i.
» Finns billigt att få tag i.

Nackdelar:
» Blir mörkare i stallet.
» Luktar inget speciellt, jord typ.
» Om man har bädd och lägger den inte rätt eller om man inte har kallstall luktar det jättemkt piss.
» Kryper in i pälsen, syns tydligt på vita hästar.
» Kan vara svårt att hitta bajjkottar.
» Fryser lätt på vintern om det inte står milt. Blir riktigt svårt att mocka eller ta av då.


Spån

Fördelar:
» Tycker det är ganska lätt att mocka i.
» Ser ljust ut i stallet.
» Luktar fräscht som nytt.
» Ser fint ut i boxen.
» Suger upp lätt.
» Bajj och pink syns lätt.

Nackdelar:

» Dyrt
» Dammar


Halm


Fördelar:

» Är ganska lätt att mocka i om man har en "ren" häst som inte bökar runt.
» Går att få tag i billigt.
» Bra för hästarna att få något att pyssla med på natten.
» Värmer bra.
» Fint i boxen.
» Kan få lite tunnare hästar att gå upp i vikt om de tuggar lite med det på natten.

Nackdelar:
» För många väldigt svårt att mocka i.
» Måste ha underlag (typ torv) för att det suger inte så bra.
» Går åt mycket halm när man mockar. Får fylla på varje dag typ.
» Blir lite bökigt att leta bajjet som kan vara vart som helst.
» Lättfödda hästar blir oftast tjocka och får "hömage" .
» Dammar.


Tidningspapper/kartong

Fördelar:
» Dammar inget.
» Suger upp lätt.
» Luktar bra.

Nackdelar:
» Tycker det är svårt att mocka i.
» Kan bli dyrt.
» Man behöver mycket av det.

Ej jag som tagit bilderna, bara redigerat.
Klicka för större.


Detta är lite vad jag tycker, alla tycker olika och har olika åsikter. Prova dig fram om vad du tycker är bäst!

//Lottzz

Kommentarer
Postat av: Jenny Carlén

Haha, ja det har du rätt i, det tänkte jag inte på :) Kanske blir en döskalle då, det skulle vara häftigt :)

2011-02-10 | 22:58:24
URL: http://jennycarlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0