Frihetsträning

Skrivet år: 2011-04-07 | Klockan: 17:12:24 i ämnet: Stalldagbok
Idag härmade jag och Nisse Tobbe Larssons tips om hur man longerar en häst osv. Måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet. Nisse gjorde precis som hästarna gör mot honom. Vilken lättnad liksom! Löslongerade Nisse och han fattar ju inte riktigt dedär.. Men jag ska berätta från början hur jag gjorde här!

1. Tog på honom träns, satte en longerlina igenom bettringarna så jag bara hade de där när jag ledde, fyllde fickan med hästgodis och tog med en "pekpinne/förlängd arm".
2. Gick ut till ridbanan och stängde. Gick till mitten ungefär där jag släppte honom och pusha i väg honom lite. Han brallade av sig och jag sprang lite lätt "bakom" fast ändå i mitten.
3. Bytte riktning och pusha i väg honom så han böt varv. Funkade riktigt bra och han lyssnade på en gång.
4. Stannade upp och kallade på honom. "Nisse!" Han stannade och tittade genast på mig. Jag gick mot honom och han stog fortfarande och kollade på mig. Gick fram så jag kom ca 5 m från honom, sen backade jag bakåt och smackade lite och kallade på honom.
5. Han gick mot mig och jag stannade, han stannade. "Braa Nisse" sa jag och streckte fram handen med en godis och gick sakta mot honom. Han tog godisen och såg nöjd ut.
6. Vi höll på lite sådär och han lyssnade verkligen jättebra på mig. Jag sprang och han sprang efter, var jättegullit ju! Måste filma ngn gång så ni får se :D
7. Efter ca 15 min pushade jag iväg lite lätt då han gick runt mig, jag smackade på så han travade, han travade runt mig precis som om han blev longerad! Så gó!
8. Eftersom Nisse kan "Vacker hov" var jag ju bara tvungen att prova "Andra hoven", fungerade sååå bra! Riktigt stolt över min goding♥ Ska be Janni filma någon dag så nii får se =)


Kommentarer
Postat av: Caroline - Tävla om länkning + förstoring

Kul :D jag har också lärt mig otroligt mycket tips av Tobbe från ponnyakuten, superbra tycker jag!

2011-04-07 | 21:17:40
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: marie

det är kul när man kan jobba hästen lös . härligt härligt.

2011-04-08 | 08:14:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0