Fölebebis..!

Skrivet år: 2011-04-13 | Klockan: 14:47:36 i ämnet: Stalldagbok

Låt mig presentera en stolt mamma och hennes son..
13 April (råkade först skriva 13 Mars, toki jag är! :o) runt halv tio kom lilla Surviver från Peace Hornline. Första fölningen jag varit med om! Surviver var jättesöt och vi kelade massor. Pisan var jätte lugn och snäll. Fler bilder kommer när jag fått kameran tillbaka av syster. Här nere ser ni en till bild på Suviver som syrran har tagit. Visst är han söt? Det blev en hingst förresten! Pisan har haft två föl förrut, med de överlevde dock inte, blir det här Suviver! Han är jättepigg och sprallig! Är det inte helt underbart när man får greja med en alldeles ny liten häst som har tagit sina första andetag!? Här är han några timmar gammal tror jag. Jag själv låg och sov när Cissi (systern) kom in & skrek att Pisan fölar förfullt ute i hagen. Jag sprang ut i pyamas då Sune satt och hjälpte Pisan att dra ut fölet. På något sätt var vi ju tvugna att ta in S, (förkortning av Surviver) och Pisan i boxen. Det var ganska kallt ute och både Pisan och Surviver frös då det finns risk för lunginflammation för fölet. Inga grannar var hemma så jag tog Pisan, Sune och Cissi tog fölet i ett täcke och bärde in honom. Där inne fick Pisan och S lugna ner sig och "lära känna varandra". S fick sin första råmjölk som tydligen är det viktigaste maten för hästen hela livet. Kommer dock inte ihåg när S ställde sig upp första gången, några timmar (tror det var 4 timmar senare) som han ställde sig upp med rackliga långa ben. Jättesöt. Vi såg även till att han bajsade sen. Det gjorde han. Det är tydligen svårare för hingstar att få ur sig tarmflödet än för ston. Pisan var riktigt trött efteråt. Hon har varit jätteduktig! Dagen innan Pisan fölade fick jag lära mig några täcken som kan visa att det snart är dags. När hästen får vaxproppar på spenorna kan det dröja ungefär ett dygn innan det är dags. Man kan kolla slidan på hästen, är det svullet så kan det vara dags. Korset på hästen är mjukt och insjunket.  En tydlig sak är när (tror det hette mjölkåder eller något) som syns, det är en åder som känns tydligt om det är dags. Ådern går på magen nästan under. Ungefär som på min "fina" paintbild! Bara att klicka på den för att se den större.


Alldeles liten och go!


Kommentarer
Postat av: Sanna

Åh gud så söt :)

Vilken föllängtan man får!

2011-04-14 | 11:37:49
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Sanna

SV: Tack :)



SV: Jo de kan jag tänka mig att de hade :D

2011-04-14 | 13:02:24
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Natalja

Så sööt! Vi fick också en fölis i stallet, 13 april (:

2011-04-15 | 13:08:46
URL: http://nataljas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0