Nafsig häst

Skrivet år: 2011-04-29 | Klockan: 08:51:09 i ämnet: Frågor och svar
Min häst har blivit jättejobbig med att nafsa. Nu har han även börjat bitas ganska hårt så fort man sträcker fram handen. Det hjälper heller inte att säga till honom för han gör likadant nästa gång. Tycker det är jobbigt då vi är på tävling och folk kommer och sträcker fram handen för att hälsa, så biter han tag i dom som om de vore en saftig morot! Även barn och sådär och en dag kanske någon skadar sig.. Själv brukar jag bar age godis ibland ute i hagen, men jag vet inte om de i stallet ger honom i boxen eller så.. Även att han buttas om han inte får något, och man flyger typ iväg då. Finns det något man kan göra åt detta?
/Erica

Svar: Låter som ett problem jag haft med Nisse. Med honom räcker det nu med att jag säger "Nej!". Du kan ju börja med att kanske skriva en skylt att sätta på boxen med liknade "OBS! Mata inte hästen med godis utan ägarens tillstånd, risk för att bli biten!" Och/Eller kan du prata med de i stallet om att du vill inte att dom ger godis för det har blivit ett problem för dig. Ge inte din häst godis från handen, vill du ge honom så lägg i krubban i så fall. Om du ger honom från handen måste du vara hård med att det är du som bestämmer. Det är ju du som är ledaren. Nafsar han, säg "Nej!" och dutta till på mulen på honom, bara så han lär ig att då får man inte göra. Man kan även prova med att en dag komma med något som din häst inte tycker om. Nisse är inte speciellt förtjust i potatis, då spottar han ut på en gång. Eller så han du ta en kantarellsvamp eller något så kommer hästen garanterat va det försiktigare nästa gång och lukta innan han biter. På tävlingar rekomenderar jag dig att ha någon som står i fram på hästen, tex din mamma eller så som kan säga till folk att vill du hälsa får du klappa på halsen så han inte biter dig. Buttas han så ska du butta tillbaka. Även där säga "Nej!" Man måste visa sin irritiration!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0