Dagens: Ridbanan i V.G

Skrivet år: 2011-03-04 | Klockan: 21:14:54 i ämnet: Stalldagbok
Japp, så blev de! Red till ridbanan och det var spår där så det gick absolut att rida där. Knövlade lite med tränsen innan jag red iväg. Bytte nosgrimma till pelham bettet eftersom jag bara har nosgrimman där och ingen snokrem tog jag nosgrimman från Capone tränset och satte på tränset med pelhambettet och tog den nosgrimman och satte i snokrem osv. Oj, konstig förklaring dedär alltså haha.

Satte på pelhambettet med två tyglar och dressyrsadeln iaf. Red iväg mot V.Gräsmossens ridbana och red dressyr riktigt ordentligt. Mycket trav. Övade skänkelvikningar då han var riktigt seg undan vänster skänkel och lyssnade inte alls. Fick peta lite med spöt så han skulle flytta sig. Men det gick jättebra och idag var han inte såhär superduper mjuk i munnen så jag kunde ta lite och han höjde huvudet rätt mkt idag.
Höger galopp tog han rätt men det var ordentligt studsig. Vänster galoppen gick jättebra men det gick lite fort där ett tag, och han blev hård i munnen.. Kände att det var nog jag som gjorde att han blev hård i munnen för jag spände mig när det gick fort. (Då gick det ännu fortare!) Så jag saktade av slappnade av och skakade av mig stelheten, tog nya tag, när jag tog galoppen höll jag kvar skänkelläget och lät honom gå i lite höre form så han inte sticker ner huvudet mellan benen då blir det bara snubbel, hade lätta händer men ändå kontakt.
Fatta vilken sjukt bra galopp det blev! Allt kom från bakdelen och jag kände hela hästen jobbar fram bakdelen och fram! Han blev väldigt svett i bak, det är ju jättebra! Har upptäckt att han jobbar eller jag jobbar honom inte så noga med bakdelen, därför han blir framtung? Så idag jobbade vi på att inte vara så framtunga!
Att öka traven blev väl lite fel, han trodde vi skulle galoppera så fort jag skänklade, så han blev väldigt känslig där. Men när han hade lugnat ner sig (han blir stressad och steppar när han gör fel) försökte visa honom att han behöver inte hoppa i luften av att det blev fel och vi gjorde om det några gånger så blev det jättebra.
Tror han börjar lära sig lite nu att man inte ska rulla huvudet mellan benen när man travar och galopperar för det är så jobbigt när han gör så :P När han göra så i vissa tillfället tar jag fram handen och fångar upp honom liteså han höjer huvudet, han fattar det grymt bra nu! Hans trav blir så go när han jobbar rätt med ryggen!
Vilken underbar ridtravare<3

Nisse sommaren 2010:


// Mvh Lottzz





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0