Mina svårigheter inom ridningen

Skrivet år: 2011-02-16 | Klockan: 11:46:09 i ämnet: Stalldagbok
Jag ska försöka finslipa lite saker med mig när det gäller ridningen på Nisse. Kommer skriva vad jag gör för fel och vad jag ska öva på.

Ökad skritt:
När jag skrittar låter jag jämt Nisse gå i sin takt. Det är inte OK! Vilket då betyder att han går väldigt sakta och släpar med bakdelen. Han snubblar även och det ser mycket bättre ut med en häst som har luftiga stora kliv. Därför måste jag öva på att driva honom mer framåt, så han blir piggare och friskare i skritten.
Vad jag kan göra: Driva med sits och/eller skänkel/vad.
- Man kan skänkla med varannan fot i vartannat steg. Alltså när höger framben slår i marken, skänklar med höger fot. När vänster framben slår i, skänkla med vänster fot. Gör man så tills hästen ökar, sluta då och beröm.
- Öka med sitsen går också, att man tänker på att nu ska vi framåt, kan man sätta sig och "jucka" lite extra.
- Man kan även öka med rösten. Men ofta går hästen över till trav.

Orka jobba honom:
Oftast gör jag bara den här (skritt, trav galopp, trav, skritt) Det är ganska, väldigt tråkigt! Ska försöka tänka ut lite saker som man kan göra i gångarterna! Det kommer upp i ett annat inlägg under kategorin "ridövningar".

Ha balans i traven, sitta i den: När jag travar går det ibland mindre bra och ibland jättebra. Det går från dag till dag, men jag skulle gärna vilja ha balans så jag kan sitta i hans trav. Han har så stora kliv så jag har lite svårt. Vad jag kan göra: Rida på honom barbacka mycket. Stärker balansen jättemycket!
- Rida utan stigbyglar.
- Hålla i framvalvet.
- Be någon longera mig och jag rider med en gjord utan stigbylar, kan hålla i mig och släppa taget när jag vill prova.
- Öva, öva, öva!

Galoppen har jag också svårigheter i, men jag börjar med dessa. Tränar jag för tränare kommer massa olater upp kan jag lova! :P

//Lottzz

Kommentarer
Postat av: Felicia & ridtravaren Stardom

Hej! Såg att du också har en varmblodig travare, vill du byta bildlänk? =)



MVH Felicia och Stardom

2011-02-16 | 13:34:21
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0